Υπερδιπλασιασμό των λειτουργικών κερδών τους εμφανίζουν κατά τη χρήση του 2016 αθροιστικά τα δέκα περιφερειακά λιμάνια «διεθνούς ενδιαφέροντος», με εξαίρεση την Πάτρα. Παράλληλα, πέντε από αυτά κατέγραψαν και σημαντική αύξηση κύκλου εργασιών.
Με λειτουργικά κέρδη 1,75 εκ. ευρώ και αύξηση κερδών της τάξης του 15% έκλεισε το 2016 για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι οι πωλήσεις του λιμανιού μειώθηκαν κατά -3,81% και ανήλθαν στο ποσό των 5,59 εκ. ευρώ.

Την ίδια στιγμή το λιμάνι της Ηγουμενίτσας εμφανίζεται ως το πρώτο στη σειρά (μετά την Αλεξανδρούπολη) για παραχώρηση, είτε με μέρος είτε με το σύνολο των λειτουργιών του. Κι αυτό γιατί καθίσταται «ελκυστικό» τόσο λόγω επενδύσεων-έργων που πραγματοποιήθηκαν και πραγματοποιούνται, όσο και λόγο της δυνατότητας ανάπτυξης της κρουαζιέρας αλλά και δικτύου μαρίνων.


Σε τροχιά... ανάπτυξης...
Με βάση τα οικονομικά στοιχεία για τη χρήση του 2016, που συντάχθηκαν σύμφωνα με τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, ο μέσος όρος αύξησης των κερδών σε ετήσια βάση για τα εννέα από τα δέκα περιφερειακά λιμάνια διαμορφώνεται στο 112%. Εάν συμπεριληφθούν και τα κέρδη του Οργανισμού Λιμένος Πατρών, ο ρυθμός αύξησης διαμορφώνεται στο 1.227%. Όμως η μεγάλη αυτή διαφορά στη Πάτρα είναι λογιστική και όχι πραγματική, αφού προκύπτει από λογιστικές εγγραφές παγίων στοιχείων του έτους 2015, οπότε καταγράφηκαν μεγάλες ζημίες.
Η αύξηση αυτή επιβεβαιώνει την εκτίμηση ότι η τα ελληνικά λιμάνια βρίσκονται σε τροχιά ανάπτυξης, ενώ μέρος των δραστηριοτήτων από τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη μεταφέρεται πλέον και στα περιφερειακά λιμάνια.
Άλλωστε η σημαντική βελτίωση των αποτελεσμάτων των δέκα λιμανιών για το 2016, βρίσκεται σε συνέχεια των θετικών επιδόσεων και τα προηγούμενα χρόνια. Το 2015 τα δέκα περιφερειακά λιμάνια παρουσίασαν αύξηση κερδών 20% ενώ το 2014 η αύξηση είχε αγγίξει το 40%, με τα μερίσματα για το Ελληνικό Δημόσιο να προσεγγίζουν τα 5 εκ. ευρώ.
Τα δέκα αυτά λιμάνια, που αποτελούν οργανισμούς λιμένων και λειτουργούν ως ανώνυμες εταιρείες, είναι τα: Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Λαυρίου, Καβάλας, Πατρών, Κέρκυρας, Ελευσίνας, Ραφήνας, Ηρακλείου και Βόλου. Όλα παραμένουν στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ προς αξιοποίηση είτε μέσω παραχώρησης μετοχών είτε μέσω παραχώρησης επιμέρους δραστηριοτήτων, παρά το γεγονός ότι προς την κατεύθυνση αυτή έχουν εκφραστεί σοβαρές ενστάσεις από μέλη της κυβέρνησης.
Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, το Πρόγραμμα Αξιοποίησης της Περιουσίας (ADP) του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνει κατ’ αρχάς την προκήρυξη διαγωνισμού για την παραχώρηση του Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Η διαδικασία προβλέπεται να ξεκινήσει με την πρόσκληση για πρόσληψη συμβούλων εντός του 2017.


...Αλλά με «στρατηγικούς επενδυτές»
Όπως αναφέρεται στον ειδικευμένο για τα ναυτιλιακά τύπο, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως περαιτέρω βελτίωση των αποτελεσμάτων των δέκα λιμανιών αλλά και η ανάπτυξή τους χρειάζεται την εισροή νέων κεφαλαίων και άρα την είσοδο σε αυτά «στρατηγικών επενδυτών».
Πέραν της Αλεξανδρούπολης, τα αμέσως επόμενα ώριμα προς αξιοποίηση λιμάνια εκτιμάται πως είναι της Ηγουμενίτσας, της Κέρκυρας, της Καβάλας και του Λαυρίου. Για τα πέντε αυτά λιμάνια εκτιμάται πως είναι πιθανότερη η παραχώρηση του συνόλου των δραστηριοτήτων σε ιδιώτη μέσω μακροχρόνιας σύμβασης παρά οι επιμέρους παραχωρήσεις λειτουργιών όπως, π.χ., της κρουαζιέρας.
Για την κρουαζιέρα φαίνεται πως «δυνατή» υποψηφιότητα θέτει το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, ενώ έντονο εκδηλώνεται το ενδιαφέρον και για τις μαρίνες.
Και η γραφειοκρατία καλά κρατεί!
Τα περιθώρια λοιπόν, ανάπτυξης όλων των λιμένων κρίνονται πολύ μεγάλα και υπολογίζεται ότι είναι εφικτός ακόμα και ο διπλασιασμός των εσόδων τους.
Για να επιτευχθεί όμως κάτι τέτοιο, οι παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι απαιτούνται, μεταξύ άλλων, περαιτέρω στελέχωση με καταρτισμένο προσωπικό, κάτι που τα περιορισμένα οικονομικά του Δημοσίου δεν επιτρέπουν. Όπως εκτιμάται, επίσης, ότι απαιτείται και εξορθολογισμός του θεσμικού πλαισίου τους: παρόλο που οι Οργανισμοί Λιμένων είναι ανώνυμες εταιρίες (σύσταση βάσει Ν.2932/2001), η ένταξη της πλειονότητάς τους στο μητρώο φορέων γενικής κυβέρνησης, αναιρεί επί της ουσίας το πλαίσιο λειτουργίας και την ευελιξία τους ως ανώνυμες εταιρίες με αποτέλεσμα να λειτουργούν ως δημόσιοι κρατικοί φορείς με ότι γραφειοκρατικές διαδικασίες και φόρτο εργασίας αυτό συνεπάγεται...